branchevereniging
De vereniging
Goede Doelen Nederland is een vereniging. Het hoogste besluitvormende orgaan van de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De betaalde diensten van Goede Doelen Nederland zijn ondergebracht in Stichting Diensten voor Goede Doelen. Goede Doelen Nederland heeft een raad van toezicht die zowel voor de vereniging als voor de stichting dezelfde samenstelling heeft.
Leden en branchegenoten
Het aantal leden steeg van 250 (ultimo 2023) naar 277 leden (ultimo 2024). De goede doelen zijn in Nederland gevestigd en op allerlei terreinen actief. Van gezondheid tot internationale hulp en mensenrechten. Van cultuur tot dierenbelangen. Samen zijn zij verantwoordelijk voor ruim twee derde van de bestedingen aan maatschappelijke doelen door Nederlandse organisaties. Er waren 34 nieuwe leden en 7 opzeggingen: van de 277 leden waren 76 organisaties aspirant-lid en 201 regulier lid; 13 aspirant-leden werden in 2024 regulier lid. De overige aspirant-lidmaatschappen lopen af in 2025, 2026 en 2027.
Sinds het samengaan met de vereniging Nederland Filantropieland in 2020 is het mogelijk dat individuen zich als branchegenoot aansluiten bij Goede Doelen Nederland. Het branchegenootschap staat open voor diegene die werkt voor een ideële organisatie die niet binnen de werkingssfeer van de Erkenningsregeling valt, voor diegene die werkt als ZZP’er voor een goed doel of voor een niet-ideële organisatie waarvan het aanbod gericht is op de goededoelensector. Ultimo 2024 waren 77 branchegenoten aangesloten.
Ledenparticipatie
We hebben ons als concreet doel gesteld dat minimaal 80% van de leden op de één of andere manier via deelname aan kennissessies, trainingen, webinars, ALV's, commissies & werkgroepen en andere vormen van ledeninbreng, netwerk en onderzoek participiëert. Dit doel is met 86% participatie behaald.
Online communities
Binnen de vereniging zijn er een aantal online communities. Hier worden diverse vragen en antwoorden met vakgenoten gedeeld, waardoor leden elkaar behulpzaam zijn in hun dagelijks werk. In 2024 zijn er 143 vragen en 375 antwoorden via de communities met elkaar gedeeld. De meeste vragen komen van medewerkers bedrijfsvoering & financiën (34), marketing & fondsenwerving (41) en HR (256).
Nieuwsbrieven voor leden
In totaal stuurden wij 48 nieuwsbrieven uit : 13 algemene nieuwsbrieven, 3 nieuwsbrieven marketing & fondsenwerving, 5 nieuwsbrieven inkoop, 19 nieuwsbrieven Academie, 4 Updates voor externe relaties en 4 nieuwsbrieven Bureau Nalatenschappen.
Raad van toezicht
De raad van toezicht wordt benoemd door de ledenvergadering. Naast de voorzitter bestond de raad van toezicht ultimo 2024 uit 5 leden, 2 van hen waren op dat moment directeur van een lid organisatie.
Commissies en werkgroepen
In 2024 waren 17 werkgroepen en commissies (dan wel andere vormen van ledeninbreng) actief op diverse aandachtsgebieden.
Bijeenkomsten in 2024
In 2024 vonden 3 Algemene Ledenvergaderingen (ALV) plaats, 74 kennissessies/trainingen en 12 webinars.