Activiteiten en resultaten
Socutera
Overzicht van de activiteiten en de resultaten 2024
Iedere week staan via Socutera één of meerdere goede doelen centraal op NPO 1, 2 en 3. Voor goede doelen is dit een doeltreffende manier om, tegen een zeer laag tarief, hun idealen te delen met een miljoenenpubliek. Onderstaand de cijfers over 2024 met tussen aanhalingstekens de vergelijkende cijfers over 2023.
• 58 goede doelen (2023 56 goede doelen)
• 64 miljoen kijkers ( 74 miljoen)
• Aantal uitzendingen per week 16 (12 uitzendingen)
• Aantal kijkers gemiddeld per week: 1,2 miljoen (1,43 miljoen)
• Aantal uren zendtijd per jaar 11,41 uur (9,53 uren)

In 2024 is verder uitvoering gegeven aan de uitbreiding van Socutera-uitingen via social media. Het aantal views via YouTube bedroeg in 2024 meer dan 62.000. Een aanmerkelijke stijging ten opzichte van 2023 (10.000 views). Er zijn 58 spots via dit kanaal geplaatst. Ook zijn de spots zichtbaar op de LinkedIn kanalen van Goede Doelen Nederland en worden deze doorgeplaatst op de publiekswebsite goededoelen.nl.
In 2024 is de samenwerking met de NLPO (de overkoepelende organisatie van lokale omroepen) gecontinueerd. Leden van de vereniging kunnen spots aanleveren (voorzien van de Socutera Leader) die door een 50-tal lokale omroepen werden ingezet in hun programmering. 19 Goede Doelen hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
In oktober 2024 vierde Socutera haar 60-jarig jubileum samen met leden en stakeholders in het theater van Beeld & Geluid in Hilversum. De bijeenkomst werd feestelijk geopend met een compilatiefilm over 60 jaar Socutera. Ook werd bekend dat een traditie in ere wordt hersteld, namelijk het uitreiken van de Socutera Award. De uitreiking vindt plaats in november 2025.
